torsdag 10. september 2009

Urtepotter

Jeg elsker å ha friske urter hjemme, klart til bruk på brødskiva, middager, en stek eller hva som helst urter kan brukes til. Friske urter er så uendelig mye bedre en tørket. Feks koriander smaker mye mye bedre frisk og det blir en helt annen smak en når den er tørket. Selvom tørket kan brukes til mye god smak også da. :) 

Jeg har to selvvannende potter som er kjempe fine til urter som trenger mye vann hver dag. De må vannes litt innimellom da ikke alle urter er like flinke til å suge opp vannet.  Men stilige og supre. Anbefales og kjøpe. Man får kjøpt de på butikker som glassmagasinet og tilbords. 

Jeg har egentlig planer om å kjøpe inn litt jord og så noen urter selv også. Noe som ennå ikke har blitt gjort, men jeg har ennå tid. Leiligheten vi bor i nå er super med masse vinduer på alle solsider som gir mye lys til urter og andre planter. Men jeg har sådd litt karse. :) Det er jo veldig enkelt. En pose karse frø, bomull, en skål og vann. To tre dager, vips! karse til å ha på brødskiva! Veldig enkelt! Karse har en litt skarp og god smak som jeg liker! :)

Peppermynte! Kjøpt inn til å lage mojito drink! :) Men kan også bruke til mat.

Basilikum! Kan brukes til det meste. 

Selvgrodd karse. Jeg liker å ha det på brødskiva. Feks leverpostei eller ost. 

Det er mange andre gode urter å velge mellom også som rosmarin, koriander, mynte, gressløk og bladpersille ++ :) Jeg har bestemt meg. Jeg skal bli flinkere til å ha urter i vinduet! 

Ha en fortreffelig kveld!

Klem salatbolla Siri Malene 

4 kommentarer:

Berit sa...

dette støtter jeg :D vil også ha, men vi får se. er så deilig med friske urter! namnam

karina sa...

så fin ny blogg da! du var litt mer aktiv her ja, hehe, har jo vært innom den gamle nesten daglig.. har ikke nett lenger vet du, derfor dårlig med kommentarer fra meg i det siste!

Salatbolla sa...

berit: kjøp inn berit!! :)

karina: takk hihi oki da!! er det noe i veien med nettet? da må du høre med selskapet du leier av, ikke bra!!! ;p

Anonym sa...

Selvvannende urtepotter funker bedre hvis du tar urten ut fra plast-"potta" den kommer i og setter den rett i urtepotta:)